Tomoko Daido
(Obama, Japò, 1976)
Tomoko Daido es defineix principalment com a fotògrafa i refusa el qualificatiu d’artista. La seva pràctica sorgeix d’una vocació social, allunyant-se de la idea autoreferencial i tantes vegades egocèntrica de la pràctica fotogràfica d’avui. Amb aquesta distinció assenyala la matèria principal amb la qual treballa: la memòria. El seu projecte "Murmur" ens porta a imatges d’aquells llocs que han quedat gravats a la memòria col·lectiva, no tant del seu país d’acollida, els Estats Units, o del seu país d’origen, el Japó, sinó aquella memòria que ha marcat generacions de tot el món occidental. Imatges colpidores que hem vist a través de la pantalla: Txernobyl, la caiguda del mur de Berlin, la caiguda de la Unió Soviètica o la posterior guerra dels Balkans, i de com és possible que una cosa així pugui tornar a succeir a Europa.
Daido treballa amb la memòria col·lectiva i en busca les restes sobre el terreny -Una arqueologia del que roman amagat a simple vista- com qui va a comprovar de primera mà que aquelles imatges que porta gravades a la memòria realment pertanyen a un lloc i són fets reals. El que fotografia, però, no ho podem situar en un temps o un lloc concrets. Les seves fotografies escapen a la crònica. Es tracta més aviat de fotografiar aquells llocs que semblen carregats, densos, pesants, impregnats de la mateixa memòria del que un dia hi va succeir i fa temps que intenta cicatritzar.